Socialalla on usean vuoden kokemus teknologian mahdollisuuksista tehostaa henkilöstövuokrauksen yhteistyöprosesseja ja tiedolla johtamista sote-alalla. Syksystä 2021 alkaen Sociala vastasi Tampereen kaupungin kumppania ikäihmisten kotihoidon omaa tuotantoa täydentävästä henkilöstövuokrauksesta. Sopimus siirtyi Pirkanmaan hyvinvointialueelle vuoden 2023 alussa.
Organisoidakseen kuukausittain tuhansia työvuoroja henkilöstövuokrausta tarjoavien kumppaneiden ja kymmenien kotihoidon yksiköiden kesken, Socialan pienessä tiimissä ei pärjätty pelkällä puhelimella, excelillä ja sähköpostilla. Heti palveluiden käynnistyessä lähdettiin yhdessä teknologiakumppanin ja kotihoidon asiantuntijoiden kanssa kehittämään Henkilöstövuokrauksen alustapalvelua. Socialassa päädyttiin rakentamaan oma digitaalinen alustapalvelu, koska markkinoilla ei ollut vastaavaa valmista ratkaisua saatavilla.
Vuosi sitten Pirkanmaan hyvinvointialue kilpailutti henkilöstövuokrauksen palveluntuottajat. Uudistuneen strategiansa mukaisesti Sociala ei ottanut osaa kilpailutukseen, mutta piti tärkeänä mahdollistaa yhteiskehitetyn alustapalvelun käytön jatkuminen hyvinvointialueella. Järjestelmää pidettiin välttämättömänä kotihoidon tilausten hallitsemiseksi. Alustapalvelun toiminnallisuuksia kehitettiin vastaamaan kilpailutuksen myötä uudistuneita vaatimuksia ja käyttö laajennettiin koko kotihoidon alueelle hyvinvointialueella.
Tavoitteellinen johtaminen ja volyymin seuranta tuottavat tulosta
Hyvinvointialueiden tavoitteena on ollut vähentää vuokrahenkilöstön käyttöä, joten volyymin ja kustannusten reaaliaikainen seuranta on tärkeää. Henkilöstövuokrauksen alustapalvelun kautta voidaan seurata vuokratyövoiman käytön volyymia kustannuspaikoittain, palveluntuottajittain ja hoitajittain. Yhdessä sovitut raportointimallit mahdollistavat trendien seuraamisen ja vuokratyövoiman tarpeen ennakoinnin.
Lääkärilehdessä julkaistiin juttu, jonka mukaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on saanut vähennettyä vuokratyövoiman tarvetta. Reilussa vuodessa pelkästään vuokralääkäreiden käyttö vähentyi 75 prosentilla. Jutun mukaan vuokratyövoiman vähentäminen on edellyttänyt hyvinvointialueelta tavoitteellista johtamista ja keskitettyä seurantajärjestelmää.
Mikä on Henkilöstövuokrauksen alustapalvelu?
Socialan Henkilöstövuokrauksen alustapalvelussa kertyvä data raportoidaan hyvinvointialueen tiedolla johtamisen tueksi. Henkilöstövuokrauksen digitalisoitu yhteistyöprosessi kokoaa oleelliset tiedot, kuten työvuoron ajankohdan, palveluntuottajan, hoitajatiedot ja tilaavan yksikön kustannuspaikkoineen. Näin hyvinvointialueella on koko ajan reaaliaikainen ja ennakoiva näkemys tarvittavista resursseista.
Henkilöstövuokrauksen alustapalvelu on valmis helppokäyttöinen palvelu ja sitä on yhdessä kehitetty alan käytännöissä kotihoidon ammattilaisten ja henkilöstövuokrauksen palveluntuottajien kanssa. Alustan käyttöönotto on vaivatonta ilman kallista kehittämistyötä.
Hyvinvointialueet ja niiden vuokratyövoiman tarpeet ja käytännöt ovat kuitenkin erilaisia, joten alustapalvelua voidaan myös muokata tilaajan tarpeiden mukaan. Tärkeintä on, että alustapalvelu tukee hyvinvointialueen omia tavoitteita, tiedolla johtamisen tarpeita ja henkilöstövuokrauksen prosesseja huomioiden esim. eri henkilöstöryhmiä tai kilpailutettujen henkilöstövuokrauksen palveluntuottajien etusijajärjestystä.
Sivuiltamme löydät lisätietoa Henkilöstövuokrauksen alustapalvelusta. Sovitaan tapaaminen ja kerromme lisää!