Skip to main content

Kanta-palvelu ja kirjaaminen sosiaalialalla

Sociala järjesti osakkailleen ja Palan palveluntuottajille sekä muille Kanta-palvelusta kiinnostuneille webinaarin tiistaina 11. helmikuuta. Saimme kuulla Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksesta Anni Kuhalaisen monipuolisen luennon Kanta-palveluista sosiaalihuollon palveluissa. Erityisesti kirjaamiskäytäntöihin perehdyttiin sosiaalialalla toimivien pienempien palveluntuottajien näkökulmasta. 

Kanta-palvelut ovat keskeinen osa Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota. Ne tarjoavat turvallisen ja yhtenäisen tavan käsitellä asiakastietoja. Pienempien palveluntuottajien näkökulmasta on tärkeää huomioida seuraavat seikat: 

  • Tietojärjestelmän valinta: Pienet palveluntuottajat voivat käyttää hyvinvointialueen järjestelmää, kun palveluita tuotetaan hyvinvointialueen lukuun. Käyttö voi olla rajattua.
  • Sopimukset: Epäselvissä tapauksissa kannattaa pyytää Tilaajalta selvennystä sopimusten kirjaamisohjeista.
  • Palveluiden ja asiakastietojen määrittely: Määrittele tarkasti, mitä palveluita organisaatio tuottaa ja mitä asiakastietoja palvelussa syntyy.
  • Kirjaamisvelvoitteet: Sosiaalihuollon ja potilastietojen kirjaamisvelvoitteet voivat vaihdella palvelun luonteesta riippuen.
  • Tietoturva: Asiakastietojen tietoturvallinen käsittely on tärkeää. Tämä koskee tietojen hakemista, tallentamista, näyttämistä ja luovuttamista.

Kahdeksan askelta Kanta-liittymiseen

Webinaarissa jaettiin osallistujille Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Soccan kokoamat kahdeksan askelta, jotka yksityisen sosiaalihuollon organisaation tulee ottaa huomioon liittyessään Kanta-palveluihin.

  • Pohdi koskeeko liittymisvelvollisuus omaa organisaatiota?
  • Tutustu Kanta.fi sivuilla käyttöönoton prosessiin.
  • Ota yhteyttä tietojärjestelmätoimittajaasi.
  • Tunnista palvelutoiminnassa syntyvät tiedot.
  • Tarkista, että organisaatiosi luvat ja rekisteritiedot ovat kunnossa.
  • Tutustu yksityisen palveluntuottajan ja hyvinvointialueen yhteistyömahdollisuuksiin Kanta-palveluiden osalta.
  • Hyödynnä Kanta-palveluiden tarjoamaa tukea.
  • Ilmoittaudu Kanta-palveluiden käyttöönottoon.

Kanta-palvelujen käyttöönotolla ja asiakastietojen kirjaamisella on tärkeä ja kasvava rooli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisessa. Huolellisella suunnittelulla, oikean toimittajan valinnalla, yhteistyöllä ja työntekijöiden koulutuksella järjestelmä on parhaimmillaan palveluiden voimavara, joka helpottaa arkea ja parantaa palveluntuottajan kilpailukykyä.

Hyvinvointialueet vahvistamaan oman alueen toimijoita ja yhteistyötä

Kirjaamista koskevat velvoitteet ja niihin liittyvät järjestelmähankinnat eivät saa liikaa rasittaa pienempien palveluntuottajien liiketoimintaa. Hyvinvointialueiden asiakastietojärjestelmään rinnakkaisliittyminen tukee erityisesti pienempiä tai toiminimellä toimivia palveluntuottajia tilanteissa, joissa palvelua toteutetaan yhden hyvinvointialueen lukuun.

Mahdollistaessa alueen toimijoille rinnakkaisliittymisen hyvinvointialueen omaan asiakastietojärjestelmään tuetaan monituottajamallia ja edistetään paikallisten yritysten toimintamahdollisuuksia.

Webinaarimme jatkuvat

Ti 18.3.2025 klo 14.00-15.30 Kokemuksia LivingSkills työvälineistä ja palveluiden vaikuttavuus

  • Alustajina Kaisa Nyberg LivingSkills Oy:stä ja Esa Nordling THL:stä.

To 3.4.2025 klo 14.00-15.30 Hyvinvointiteknologia ja tietosuoja & tietoturva

  • Alustajina Samu Vatanen Kardemummosta, Minna Saranpää Vivagosta ja Tomi Liias Navisecistä.

 

Ilmoittaudu webinaareihin osoitteeseen info@sociala.fi. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ennen tilaisuutta.

Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan!