Sote-palveluiden turvaamiseksi meidän tulee vaalia eri toimijoiden yhteistyötä. Soteri-rekisterin ruuhkat kertovat jälleen sote-palveluntuottajien kohtaamasta uudistuksesta, jossa unohdettiin yhteiskehittämisen pelisäännöt. Palveluntuottajien arkea kuormittavaa tilannetta joudutaan nyt helpottamaan raskaalla lainsäädäntömuutoksella.
Soteri kokoaa yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedot sekä yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajien ja päiväkotien lupatiedot yhteen paikkaan. Sosiaali- ja terveysministeriö käynnistää Soterista tilapäisen lakimuutoksen valmistelun, jonka tavoitteena on sujuvoittaa palveluntuottajien Soteriin rekisteröitymisprosessia. Sosiaali- ja terveysministeriön muutos on välttämätön, jotta hakemuskäsittelyn kuukausia jatkunutta ruuhkaa saadaan purettua ja palveluntuottajien kaikki osaaminen valjastettua palveluita tarvitsevien ihmisten tueksi.
”Käsittelyajat Soterissa ovat kohtuuttoman pitkät, ja vaikeuttavat merkittävästi uusien palveluntuottajien toiminnan aloittamista tilanteessa, jossa hyvinvointialueet samanaikaisesti leikkaavat ja supistavat palveluitaan. Vaarana on, että asiakkaat jäävät ilman palveluita, kun julkinen ei niitä enää tarjoa, ja yksityisten tuottajien aloitus viivästyy Soterin käsittelyaikojen vuoksi, kertoo palvelujohtaja Anni Helanti Kotona Asuen Palvelut Oy:stä.
Ruuhkan taustalla ovat ministeriön mukaan uudistuneen sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain (valvontalaki) mukaisen menettelyn ja rekisterijärjestelmän käyttöönotto sekä sen myötä lisääntyneet hakemusmäärät. Palveluntuottajien näkökulmasta selitys on heppoinen. Eikö nyt olisi aika pysähtyä yhdessä pohtimaan, miksi eri toimijoiden yhteistyötä edellyttävässä uudistuksessa epäonnistuttiin - jälleen? Yksittäiselle ammatinharjoittajalle Soterin ongelmat ovat toimeentulon kysymys, kun omaa elinkeinoa ei voi harjoittaa. Miksi lukuisat palveluntuottajat ovat joutuneet kohtuuttoman byrokratian, pitkittyneiden hakemusten käsittelyaikojen ja yskivän teknologian myötä erittäin turhauttaviin tilanteisiin käynnistäessään uusia, asiakastarpeista nousevia palveluita tai muuttaessaan olemassa olevia palveluita.
”Palveluntuottajien tietojen siirrossa hyvinvointialueilta Soteri-rekisteriin oli ongelmia. Palveluita ja vastuuhenkilöitä koskevia tietoja on jouduttu selvittämään jälkikäteen puhelimitse ja järjestelmässä esiintyneiden puutteiden takia niitä on täydennetty manuaalisesti, mikä on vienyt kaikkien osapuolien työaikaa,” kertoo kriisi- ja väkivaltatyön palveluita tuottavan järjestön toiminnanjohtaja.
Socialan osakkaina on palveluita tuottavia järjestöjä ja yhteiskunnallisia yrityksiä ja Pala-palvelussa toimii kymmeniä sote-palveluntuottajia. Palveluntuottajien näkökulmasta uudistuksen ongelmina ovat olleet puutteellinen tiedonjako, liian lyhyt siirtymäaika, hakemusten käsittelyn niukka resurssointi sekä toimijoiden yhteistyötä ja tiedon välittämistä tukevan teknologian ontuminen.
”Tilanne on yhteiskunnallisesti kestämätön. Pitkät käsittelyajat myös tekevät jopa mahdottomaksi noudattaa lisättyä sääntelyä; esimerkiksi toiminnan merkittävän muutoksen, kuten vastuuhenkilön vaihdoksen, saa toteuttaa vasta rekisteröintipäätöksen saatuaan. Valvira on ilmoittanut keskimääräiseksi käsittelyajakseen Soterissa 2,5-3 kk. Eli mikäli aikaisempi vastuuhenkilö irtisanoutuu, tulisi tälle olla ollut korvaaja tiedossa jo jopa kuukausia ennen tavanomaisten irtisanomisaikojen alkua,” jatkaa Anni Helanti.
Sote-palveluiden turvaamiseksi meidän tulee vaalia eri toimijoiden yhteistyötä. Socialan näkemyksen mukaan yhteiskehittäminen ja ekosysteemiajattelu ovat edellytys ihmislähtöisten palveluiden varmistamiseksi ja digitalisaatiota edistävien uudistusten onnistumiseksi. Toivottavasti sosiaali- ja terveysministeriön Soterista käynnistyvän lakimuutoksen valmistelussa hyödynnetään palveluntuottajien asiantuntemusta. Lainvalmistelijoilla tulee olla ymmärrys palveluita tuottavien järjestöjen, yhteiskunnallisten yritysten ja lähipalveluita tuottavien paikallisten sote-yritysten arjesta.
Tutustu lisää: