Sociala järjesti osakkailleen ja Palan palveluntuottajille sekä muille Kanta-palvelusta kiinnostuneille webinaarin tiistaina 11. helmikuuta. Saimme kuulla Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksesta Anni Kuhalaisen monipuolisen luennon Kanta-palveluista sosiaalihuollon palveluissa. Erityisesti kirjaamiskäytäntöihin perehdyttiin sosiaalialalla toimivien pienempien palveluntuottajien näkökulmasta.
Kanta-palvelut ovat keskeinen osa Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota. Ne tarjoavat turvallisen ja yhtenäisen tavan käsitellä asiakastietoja. Pienempien palveluntuottajien näkökulmasta on tärkeää huomioida seuraavat seikat:
Webinaarissa jaettiin osallistujille Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Soccan kokoamat kahdeksan askelta, jotka yksityisen sosiaalihuollon organisaation tulee ottaa huomioon liittyessään Kanta-palveluihin.
Kanta-palvelujen käyttöönotolla ja asiakastietojen kirjaamisella on tärkeä ja kasvava rooli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisessa. Huolellisella suunnittelulla, oikean toimittajan valinnalla, yhteistyöllä ja työntekijöiden koulutuksella järjestelmä on parhaimmillaan palveluiden voimavara, joka helpottaa arkea ja parantaa palveluntuottajan kilpailukykyä.
Kirjaamista koskevat velvoitteet ja niihin liittyvät järjestelmähankinnat eivät saa liikaa rasittaa pienempien palveluntuottajien liiketoimintaa. Hyvinvointialueiden asiakastietojärjestelmään rinnakkaisliittyminen tukee erityisesti pienempiä tai toiminimellä toimivia palveluntuottajia tilanteissa, joissa palvelua toteutetaan yhden hyvinvointialueen lukuun.
Mahdollistaessa alueen toimijoille rinnakkaisliittymisen hyvinvointialueen omaan asiakastietojärjestelmään tuetaan monituottajamallia ja edistetään paikallisten yritysten toimintamahdollisuuksia.
Ti 18.3.2025 klo 14.00-15.30 Kokemuksia LivingSkills työvälineistä ja palveluiden vaikuttavuus
To 3.4.2025 klo 14.00-15.30 Hyvinvointiteknologia ja tietosuoja & tietoturva
Ilmoittaudu webinaareihin osoitteeseen info@sociala.fi. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ennen tilaisuutta.
Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan!